Pravda o Ficovom Facebooku a falošných účtoch

Úvod

Robert Fico polarizuje aj na sociálnych sieťach. Nielen obsahom statusov, ale aj číslami, ktoré dosahuje. Jeho statusy majú desiatky tisíc reakcií a na Facebooku je suverénne najpopulárnejším politikom.

Aj preto často čelí obvineniam, že jeho čísla sú “kúpené”, teda väčšinu tvoria falošné účty, boti či trollovia.

V New School Communications sme preto spravili podrobnú analýzu jeho profilu na Facebooku. Výsledok?

Áno, veľká časť interakcií je “nakúpených”. Nie však tak, ako si myslíte. Ale poďme pekne po poriadku.

Fico ako najpopulárnejší politik na Facebooku

V prvom rade, pozreli sme sa na jeho čísla za minulý rok. Aktuálne má 319 777 sledovateľov.

Najvýraznejší nárast prišiel po atentáte, keď Robert Fico v priebehu jedného dňa získal 6 500 nových sledovateľov. Ďalšie menšie skoky v počte fanúšikov korelujú s jeho najúspešnejšími príspevkami.

Čo sa týka interakcií, teda reakcií, komentárov a zdieľaní pod príspevkami, len za minulý rok ich mal spolu 4 614 911. Priemerný počet interakcií na príspevok bol 18 310. Najviac interakcií získali príspevky spojené s Vianocami, stretnutím s Vladimirom Putinom a príspevok po atentáte „ODPÚŠŤAM A VARUJEM“, ktorý zároveň získal 29 400 zdieľaní. Druhý najzdieľanejší príspevok, týkajúci sa stretnutia s Vladimirom Putinom, mal menej – 18 900 zdieľaní.

Celkovo tieto čísla robia z Fica najúspešnejšieho slovenského politika na Facebooku. Ako veľmi utiekol ostatným ukazuje tento graf TOP 10 politikov s najvyšším počtom interakcií.

Odkiaľ sa tieto čísla berú?


Keďže premiér je jednou z najvýraznejšie polarizujúcich osobností na Slovensku, veľmi často sa v médiách a na sociálnych sieťach objavuje naratív, že tieto čísla nie sú reálne. My sme si teda dali prácu a vybranú vzorku interakcií ručne skontrolovali.

Konkrétne sme vybrali náhodnú vzorku 500 konkrétnych profilov, ktorí zanechali interakciu na najúspešnejšom Ficovom statuse, na ktorom dosiahol cez 90 000 interakcií. Bol to post kde premiér zaželal pekné vianoce všetkým.

Každý jeden z profilov sme otvorili a analyzovali. Výsledkom boli 3 kategórie profilov:

  1. S vysokou pravdepodobnosťou autentické účty
  2. Podozrivé účty
  3. S vysokou pravdepodobnosťou falošné účty.

Ok, teraz príde otázka, aké kritéria sme zvolili pri posudzovaní. Tu je niekoľko z nich:

  • Meno profilu
  • Profilová fotka
  • Dátum vzniku profilu
  • História pridávania obsahu profilu
  • Počet priateľov
  • Druh profilov v priateľoch
  • Diskusie pod príspevkami profilu
  • Bydlisko
  • Množstvo informácií na profile, ako sú zamestnanie, rodinný stav, škola,..

Výsledok? Z analyzovaných účtov bolo 81,6 % s vysokou pravdepodobnosťou autentických, 16,2 % z časti podozrivých a 2,2 % s vysokou pravdepodobnosťou falošných. Inými slovami, minimálne 4 z 5 skúmaných profilov boli s vysokou pravdepodobnosťou reálni užívatelia.

Áno, môžete namietať, že vzorka bola príliš malá, alebo že sa v dobe AI nedá presne určiť ktorý účet je autentický a ktorý falošný. Napriek tomu je náš kvalifikovaný odhad, že väčšina Ficových interakcií je reálna. Tu sú ďalšie dôvody, prečo si to myslíme:

  1. Na Facebooku je odhadom 2,5 až 3 milióny Slovákov. Je to s veľkým náskokom najpoužívanejšia sociálne sieť. Navyše, značnú časť užívateľov tvoria práve cieľové skupiny voličov Smeru.
  2. Také vysoké čísla nie sú raritné len pre Fica. Podobne vysoké čísla dosahoval pred bloknutím aj Ľuboš Blaha alebo z opačného tábora Zuzana Čaputová (BTW ju nikto z nakúpených lajkov neobviňoval, aspoň nie z našej bubliny 🙂).
  3. Nákup falošných interakcií nie je bez problémov. Kúpiť si tisícky či desiatky tisíc interakcií je niečo, čo algoritmus spozná a užívateľov za to väčšinou penalizuje. Máme s tým aj praktickú skúsenosť, keď takto zaútočili na jedného z našich biznis klientov a totálne mu to zničilo na dlho dosahy.

Odkiaľ sa teda Ficove interakcie berú?


Pri diskusiách o tejto téme sa zabúda na jeden menej viditeľný, ale zároveň podstatný fakt. Fico výrazne investuje do reklamy na platforme Meta (Facebook + Instagram). V niektorých týždňoch dosiahli jeho výdavky aj 2 000 €. Tieto peniaze idú do podpory dosahu a interakcií jeho príspevkov.

Ako vidno na grafe, tieto investície výrazne korelujú s počtom interakcií, ktoré jeho príspevky získali v jednotlivých týždňoch. Taktiež platí, ak obsah funguje organicky, je efektívnejší aj v reklame.

Na záver sa ešte patrí zdôrazniť, že naším záverom nie je, že časť ficových interakcií nie je tvorená falošnými účtami, vylúčiť to nevieme. Vylúčiť nevieme ani to, že niektorí užívatelia si spravili aj alternatívne profily (dnes si vie každý užívateľ spraviť až 5 alternatívnych) a tie využíva na zvyšovanie engagementu.

Dovoľujeme si však s vysokou pravdepodobnosťou tvrdiť, že za úspechom Roberta Fica na sociálnych sieťach nestoja falošné účty.

OFFICE BRATISLAVA

BOTTOVA 8005/5

811 09 BRATISLAVA

OFFICE PRAHA

ITALSKÁ 2581/67

120 00 PRAHA

KONTAKT

KOREŠPONDENČNÁ ADRESA

TOVARENSKÁ 12

811 09 BRATISLAVA

© 2024 New School Communications