Pravda o Ficovom Facebooku a falošných účtoch
Úvod
Robert Fico polarizuje aj na sociálnych sieťach. Nielen obsahom statusov, ale aj číslami, ktoré dosahuje. Jeho statusy majú desiatky tisíc reakcií a na Facebooku je suverénne najpopulárnejším politikom.
Aj preto často čelí obvineniam, že jeho čísla sú “kúpené”, teda väčšinu tvoria falošné účty, boti či trollovia.
V New School Communications sme preto spravili podrobnú analýzu jeho profilu na Facebooku. Výsledok?
Áno, veľká časť interakcií je “nakúpených”. Nie však tak, ako si myslíte. Ale poďme pekne po poriadku.
Fico ako najpopulárnejší politik na Facebooku
V prvom rade, pozreli sme sa na jeho čísla za minulý rok. Aktuálne má 319 777 sledovateľov.
Najvýraznejší nárast prišiel po atentáte, keď Robert Fico v priebehu jedného dňa získal 6 500 nových sledovateľov. Ďalšie menšie skoky v počte fanúšikov korelujú s jeho najúspešnejšími príspevkami.
Čo sa týka interakcií, teda reakcií, komentárov a zdieľaní pod príspevkami, len za minulý rok ich mal spolu 4 614 911. Priemerný počet interakcií na príspevok bol 18 310. Najviac interakcií získali príspevky spojené s Vianocami, stretnutím s Vladimirom Putinom a príspevok po atentáte „ODPÚŠŤAM A VARUJEM“, ktorý zároveň získal 29 400 zdieľaní. Druhý najzdieľanejší príspevok, týkajúci sa stretnutia s Vladimirom Putinom, mal menej – 18 900 zdieľaní.
Celkovo tieto čísla robia z Fica najúspešnejšieho slovenského politika na Facebooku. Ako veľmi utiekol ostatným ukazuje tento graf TOP 10 politikov s najvyšším počtom interakcií.
Odkiaľ sa tieto čísla berú?
Keďže premiér je jednou z najvýraznejšie polarizujúcich osobností na Slovensku, veľmi často sa v médiách a na sociálnych sieťach objavuje naratív, že tieto čísla nie sú reálne. My sme si teda dali prácu a vybranú vzorku interakcií ručne skontrolovali.
Konkrétne sme vybrali náhodnú vzorku 500 konkrétnych profilov, ktorí zanechali interakciu na najúspešnejšom Ficovom statuse, na ktorom dosiahol cez 90 000 interakcií. Bol to post kde premiér zaželal pekné vianoce všetkým.
Každý jeden z profilov sme otvorili a analyzovali. Výsledkom boli 3 kategórie profilov:
Ok, teraz príde otázka, aké kritéria sme zvolili pri posudzovaní. Tu je niekoľko z nich:
Výsledok? Z analyzovaných účtov bolo 81,6 % s vysokou pravdepodobnosťou autentických, 16,2 % z časti podozrivých a 2,2 % s vysokou pravdepodobnosťou falošných. Inými slovami, minimálne 4 z 5 skúmaných profilov boli s vysokou pravdepodobnosťou reálni užívatelia.
Áno, môžete namietať, že vzorka bola príliš malá, alebo že sa v dobe AI nedá presne určiť ktorý účet je autentický a ktorý falošný. Napriek tomu je náš kvalifikovaný odhad, že väčšina Ficových interakcií je reálna. Tu sú ďalšie dôvody, prečo si to myslíme:
Odkiaľ sa teda Ficove interakcie berú?
Pri diskusiách o tejto téme sa zabúda na jeden menej viditeľný, ale zároveň podstatný fakt. Fico výrazne investuje do reklamy na platforme Meta (Facebook + Instagram). V niektorých týždňoch dosiahli jeho výdavky aj 2 000 €. Tieto peniaze idú do podpory dosahu a interakcií jeho príspevkov.
Ako vidno na grafe, tieto investície výrazne korelujú s počtom interakcií, ktoré jeho príspevky získali v jednotlivých týždňoch. Taktiež platí, ak obsah funguje organicky, je efektívnejší aj v reklame.
Na záver sa ešte patrí zdôrazniť, že naším záverom nie je, že časť ficových interakcií nie je tvorená falošnými účtami, vylúčiť to nevieme. Vylúčiť nevieme ani to, že niektorí užívatelia si spravili aj alternatívne profily (dnes si vie každý užívateľ spraviť až 5 alternatívnych) a tie využíva na zvyšovanie engagementu.
Dovoľujeme si však s vysokou pravdepodobnosťou tvrdiť, že za úspechom Roberta Fica na sociálnych sieťach nestoja falošné účty.
OFFICE BRATISLAVA
BOTTOVA 8005/5
811 09 BRATISLAVA
OFFICE PRAHA
ITALSKÁ 2581/67
120 00 PRAHA